Únor 2018

Blahoslavení milosrdní, neboť oni milosrdenství dojdou

(Matouš 5. kapitola 7. verš)

Pod označením "nemilosrdný" si většinou představujeme člověka s tvrdým srdcem, který lidem v nouzi odmítne pomoc. Je to zjednodušená a nepřesná představa. Nemilosrdnost má ještě jednu tvář, takovou, která obžalovává většinu lidí: o p o m í j e n í . Kdo si nevšimne člověka v jeho tělesné nebo duchovní nouzi, kdo ho pomine, proviňuje se hříchem nemilosrdnosti.
O tom hovoří Pán Ježíš v příběhu o milosrdném Samařanu. Označuje ho milosrdným proto, že se zastavil u člověka v nouzi, aby mu pomohl. Oba zbožní poutníci, kteří zraněného v jeho nouzi také viděli, šli nevšímavě dál a tak se projevili jako nemilosrdní. Měli možná pro své jednání mnoho důvodů - omluv či výmluv... Spěchali, aby byli včas u své služby v chrámě, kde už na ně lidé čekali. Chtěli být jistě do večera na místě. A z Jericha do Jeruzaléma to tehdy znamenalo jednodenní pouť. Možná se už stmívalo. Už kvůli rodině by bylo nebezpečné se zastavovat a vydávat se v nebezpečí. A mohli by dopadnout stejně, jako ten ubožák. Raději co nejrychleji pryč z toho nebezpečného místa. Sotva si připouštěli nějaké výčitky svědomí. Žádnou prosbu přece nikdy neodmítli a tam ten už možná ani nežije... Měli na zřeteli své povinnosti v Jeruzalémě, a tak zraněného člověka v nouzi pominuli. Kdyby se svědomí přece jen ozvalo, snadno je umlčí. Vždyť nemají ani možnost pomoci. Jestli tamten žije, nemají zvíře, na které by ho naložili a dopravili do bezpečí. Možná jim bylo ubožáka líto, ale šli dál a Bůh je hodnotí jako nemilosrdné.
Často pomineme člověka v tělesné nebo duchovní nouzi, aniž bychom se jím zabývali! Platí nám však varování: "Nemilosrdný soud hrozí tomu, kdo sám nečiní milosrdenství." (Jakub 2,13)
Snad jsme ještě nikdy toto slovo pro sebe nepřijali, protože si ani neuvědomujeme, kde všude Pán Bůh čekal, že se zastavíme a prokážeme milosrdenství. Možná v našem okolí, v našem městě byl takový případ, kterým jsme se měli zabývat, ale my šli nevšímavě dál a projevili se tak jako nemilosrdní. Jaké hrozné procitnutí jednou před soudnou stolicí Boží, kde bude probíhat Boží soud nad nemilosrdnými: "Jdete ode mne, vy prokletí, do věčného ohne, který je připraven ďáblu a jeho andělům." (Matouš 25,41) Ze souvislosti vysvítá, že do věčného ohně půjdou ti, kdo nepřijímali hosty, nenavštěvovali nemocné a vězněné, nesytili hladové, kdo zůstali bližním dlužní službu lásky.
Pán Ježíš však přišel proto, abychom nemuseli žít dál ve svých hříších a tak být se světem zatraceni, ale abychom jako Jím vykoupení nesli podobu Jeho milosrdné lásky a vešli s Ním do Jeho království. Protože nás Pán Ježíš miluje, nepřeje si, abychom propadli děsnému údělu nemilosrdných v rukou přísného Boha-Soudce a byli zatraceni do pekla. Proto nás nabádá k bdělosti. Nemysleme si, že už nejsme nemilosrdní jen proto, že neodmítáme prosby o pomoc a že se tedy nemusíme Božího soudu obávat. Prosme proto denně, aby nám Duch svatý ukázal ve všedním životě, kde jsme v nebezpečí jednat nemilosrdně: "Milosrdný Pane, prosím, ukaž mi, kde jsem slepý pro tělesnou nebo duševní nouzi bližních. Ukaž, kde tvrdě sleduji splnění svých plánů a nemám ani oči ani srdce pro své bližní. Ukaž, kde zaujatý sebou a svou prací nemilosrdně pomíjím nouzi bližních." Kdo prosí, dostává. Vzchopme se k této prosbě o milosrdenství. Závisí na tom celá naše věčnost.
Tím naše úsilí o milosrdnost nekončí. Milosrdný Samařan neměl jen milosrdné oči, které viděly nouzi ubožáka, a milosrdné srdce, které se u trpícího zastavilo, ale byl ochoten přinést oběť. I my musíme být ochotni přinášet oběti na cestě milosrdné lásky. Samařan nasadil své vlastní bezpečí. Mohlo ho to stát život, když se zastavil na tak nebezpečném místě. My na cestě milosrdenství málokdy tolik riskujeme. Někdy jsou to vlastně maličkosti: peníze, oděv, jídlo. V dobách nouze i tu může jít o oběť, když z toho, co máme a co si myslíme, že pro sebe a rodinu nutně potřebujeme, obětujeme pro ty, kdo nemají nic, nebo méně než my.
Jindy prokážeme bližnímu milosrdenství, když mu věnujeme čas. Kolikrát jsme se tady provinili na svých nejbližších! Kolikrát jsme neměli čas, když nás někdo potřeboval! Ano, kolikrát jsme se tak projevili jako nemilosrdní. Pán Ježíš nás k milosrdnosti přímo vybízí a zároveň staví normu: "Buďte milosrdní jako váš nebeský Otec." (Lukáš 6,36) Mysleme na příběh nemilosrdného služebníka, který neměl soucit se svým spoluslužebníkem a hrdloval se s ním o maličkost, ač sám zakusil nekonečnou dobrotu a milosrdenství svého pána. Pán Bůh od nás očekává, že nebudeme počítat bližním jejich provinění proti nám, že jim budeme milosrdně odpouštět, jako Bůh v Kristu odpustil nám.
Kdo bez milosrdenství zadržuje odpuštění, může přijít o svůj podíl v nebeském království. Nemilosrdný služebník byl předán katovi. Tak nemilosrdní lidé propadnou mukám v rukou satanových. Apoštol píše o nemilosrdných, že kdo takové věci činí, je hoden smrti (Římanům 1,31-32). Nepodceňujme nevšímavost vůči nouzi bližních, nesmířlivost, neodpouštění. Slova Pána Ježíše mají věčnou platnost, dle nich budeme jednou souzeni.
Nepleťme si však milosrdnost se shovívavostí a tolerancí vůči hříchu. Naopak, buďme vždy hotovi k milosrdné službě lásky, "umývání nohou", napomínání v Boží bázni a pokorné lásce. Kde se takové službě vyhýbáme, jsme vlastně zas v jiném smyslu nemilosrdní, protože nevarujeme před nebezpečím a sami jsme jako nemilosrdní pod Božím soudem.
Přinesme v pokání všecko své nemilosrdenství pod očistný zdroj krve našeho Pána. Lítost nad vlastním hříchem nás povede k tomu, že budeme co nejvíce lásky prokazovat těm, k nimž jsme se někdy zachovali nemilosrdně. Tam pak, kde už nic nemůžeme napravit, budeme tím milosrdnější ke všem, kteří naši pomoc potřebují. Krev Pána Ježíše smyje naši nemilosrdnost a promění nás v podobu Beránkovu.
Když nás Ježíšova slova "Buďte milosrdní, jako je váš nebeský Otec" polekají vysokou náročností, uvědomme si, jak jsme tomu na hony vzdáleni a jak se svou nevšímavostí na bližních proviňujeme, když je v jejich nouzi míjíme s tvrdým a nevšímavým srdcem. Ale uvěřme i dalším slovům Pána Ježíše: "Co je u lidí nemožné, je možné u Boha." (Lukáš 18,27) Protože je všemohoucí, je u něho vše možné. V Pánu Ježíši je dokonalé vítězství nad každým poznaným a vyznaným hříchem, a také nad hříchem nemilosrdenství. Ježíš zaplatil všecky naše dluhy, vykoupil nás svou předrahou krví. Jsme vykoupeni z moci hříchu a z pekla, k milosrdné lásce. To si modlitbou při Mši svaté vždy znovu přivlastňujme, a zakusíme, že obraz Boží milosrdné lásky, se stane viditelný i v našem životě. Budeme proměňováni od slávy ke slávě a vejdeme s Ním do Jeho království lásky.
Kniha Levitikus 19,18: Nemsti se ani nechovej zášť proti synům svého lidu. Miluj svého bližního jako sám sebe. Já jsem Hospodin.
A co v extrémních případech? ... Odpustit je dobré!
Proces s někdejším dobrovolníkem jednotek SS, třiadevadesátiletým Oskarem Gröningem, který je obviněn z podílu na provozu vyhlazovacího tábora Osvětim, přinesl jednu neočekávanou scénu, která vyvolala velké emoce a spory mezi účastníky žaloby.
O co šlo? Oskar Gröning na počátku procesu přiznal morální zodpovědnost a požádal za odpuštění, ovšem rozhodnutí o kriminální vině nechal na soudu. Dlužno dodat, že Gröning nebyl žádný kápo a nijak se přímo nepodílel na krutém zacházení s vězni či dokonce jejich vraždění. Jeho úkolem bylo probírat zavazadla vězňům zabavená a hledat v nich peníze a cennosti. V reakci na jeho žádost o odpuštění mu jedna z vedlejších účastnic obžaloby, jedenaosmdesátiletá Eva Korová, která prošla Osvětimí coby pokusný králík doktora Mengeleho, podala ruku a veřejně mu odpustila.
Nevím, jestli vůbec tušila, jak tím rozzuří ostatní účastníky žaloby a jejich právníky. Obvinili ji ze "svévolné rehabilitace" obžalovaného a dodali, že mu přece nemůže veřejně odpouštět a zároveň být účastnicí obžaloby, že to nejde dohromady. Rozumím, že jako ti, co mají s panem Gröningem své účty a odpustit mu (minimálně v nejbližších dnech) nehodlají, nejsou ostatní účastníci obžaloby s tímto gestem srozuměni. Přesto by si měli dát mokrý ručník na hlavu...
Odpuštění je soukromá věc toho kterého člověka, který má co odpouštět. On sám rozhoduje o tom, kdy, jak a co odpustí. A odpouštět je dobré. Umění odpouštět je velká ctnost. Odpouštět může i žalující strana, a může tak činit i veřejně - aniž by se tím nějak zpronevěřila postavení žalující strany. Osobní odpuštění se se spravedlností nijak nevylučuje. Týká se totiž mnohem víc mezilidských vztahů, než spravedlnosti a trestu.
A ostatní žalující by se měli mírnit také proto, že jejich projev poněkud extremistického pojetí spravedlnosti mnohem více připomíná pomstu těch, kterým nenávist už tak trochu zakalila rozum. Zejména jestliže všem okolo dávají najevo, že v tomto musí být všichni stejně extrémní jako oni...
„A odpusť nám naše viny, jakož i my odpouštíme našim viníkům...“ Jak ušlechtilé... Vůbec se nedivím rozporuplným reakcím, které tato sentence rozpoutala mezi právníky, žalobci a advokáty... Ignác Pospíšil
Tedy výborné téma. Za určitých okolností člověk až příliš snadno sklouzne do role služebníka nemravného systému, ale dostat se ven, to může vyžadovat extrémní statečnost, jíž zdaleka ne všichni jsme schopni. Nicméně schopnost uznat svou vinu je něco úžasného, před čím se skláním. Podívejme se k nám, kolik lidí něčeho takového bylo schopno.
Milosrdný člověk je praktický: „Když Tvému nepřítele spadne osel do jámy, pomoz mu ho vytáhnout a získal jsi svého nepřítele“, čteme ve starém zákoně. To je láska k nepřátelům.
Milosrdenství je nejširší obraz Boha a člověk je stvořen k božímu obrazu. Kdyby nebyl Bůh milosrdný, nikdy by nic nestvořil. Baví ho pozvedat pokorné z ničeho k nekonečné slávě. „Hle tvořím věci nové. Což to nepozorujete?“ (srov. Zjevení 21,5)


Zveme Vás na Mši svatou do kostela Sv. Apolény ve Vidicích v neděli 11. 2. 2018 ve 14 hodin.
Postní doba začíná letos 14. února 2018 Popeleční středou. Na Popeleční středu je přísný půst od masa a půst újmy, to znamená, že se najíme jednou za den. Můžeme si to jídlo rozdělit, např. ráno a večer. Stejný půst je na Velký Pátek ve Svatém týdnu, který letos připadá na 30. března 2018. Tento půst je závazný od 14 do 60 let. Pro mladší a starší je dobrovolný. Na Popeleční středu se uděluje popelec se slovy: Čiňte pokání a věřte Evangeliu. V postní době se se nekonají svatby ani zábavy až do Velikonoc.


KŘESŤANSKÉ OKÉNKO 2/2018 - vydává 1x měsíčně Římskokatolická farnost, Nám. Republiky 3, 346 01 Horšovský Týn, IČ 48343684, https://www.farnosthtyn.cz ev.č. MKČRE23029, vyšlo 1.2.2018